Saturday, October 17, 2009

Πρώτος απολογισμός

Σε μία από τις πρώτες μου αναρτήσεις, το Σεπτέμβριο του 2006, έγραφα για τους λόγους που κρατάνε νέους επιστήμονες μακριά από την Ελλάδα. Το θέμα με απασχολούσε ιδιαίτερα εκείνη την περίοδο, γιατί προσπαθούσα να αποφασίσω κι εγώ αν θα επιστρέψω ή όχι, μετά από 8 χρόνια σε Αμερική και Ευρώπη. Τελικά επέστρεψα.

Ήταν μία απόφαση που πήρα για καθαρά προσωπικούς λόγους (όπως το 99.99% όσων επιστρέφουν) και δεν έχω μετανιώσει. Συχνά όμως φίλοι και γνωστοί με ρωτάνε "Τι ήθελες και γύρισες?". Είναι κάτι που σκέφτομαι κι εγώ κάθε φορά που απογοητεύομαι από αυτά που βλέπω γύρω μου. Ποιος είναι λοιπόν ο απολογισμός των τελευταίων 2.5 χρόνων?

Τους 4 πρώτους μήνες εργάστηκα σε μεγάλο ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα. Ήμουνα ανασφάλιστος και έπαιρνα λεφτά μαύρα (τα έπαιρνε άλλος και μου έδινε ένα μέρος...), γιατί μέχρι να δουλέψει η ασφάλισή μου εδώ και να κάνω έναρξη επαγγέλματος πέρασε καιρός. Έφταιγα κι εγώ για την καθυστέρηση, αλλά σε καμία άλλη χώρα δε μου είχε τύχει τίποτε απ'όλα αυτά. Η έναρξη επαγγέλματος στην εφορία, το μπλοκάκι και οι αποδείξεις που κόβω, για να πληρώνομαι από συμβάσεις με επιταγές (που πρέπει εγώ μετά να καταθέσω στην τράπεζα, αντί να γίνεται αυτόματη κατάθεση), μου φαίνονται ακόμα και σήμερα τριτοκοσμικά.

Ακολούθησαν 12 μήνες στρατιωτική θητεία. Το απόλυτο τίποτα. Προσπαθούσα να δουλεύω σε κάποιες άδειες, για να εξασφαλίσω χρηματοδότηση για μετά. Παράλληλα με περίμενε θέση σε μεγάλη ιδιωτική εταιρεία στην Αγγλία.

Λίγο πριν το τέλος της θητείας μου, εγκρίθηκε ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για τη δουλειά μου, για 4 χρόνια. Αποφάσισα λοιπόν να παραμείνω, ελπίζοντας για το καλύτερο. Η χρηματοδότηση αυτή ήρθε ως "συμπλήρωμα του εισοδήματός μου" (το οποίο ήταν μηδέν...), με αποτέλεσμα να είναι αρκετά χαμηλή για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, αλλά υποφερτή αν έχεις την τύχη να έχεις δικό σου σπίτι και δεν πληρώνεις νοίκι. Στην προσπάθειά μου να αυξήσω λίγο το εισόδημά μου, έκανα μία αίτηση για υποτροφία από το ΙΚΥ. Η αίτηση απορρίφθηκε, με πολύ χαμηλή βαθμολογία στο τελικό στάδιο, κάτω από συνθήκες πλήρους αδιαφάνειας, με διαδικασία όμως απόλυτα σύμφωνη με το νόμο. Έκανα καταγγελία στο Συνήγορο του Πολίτη για να πάρω απάντηση πως "η διαδικασία αυτή φαίνεται να είναι αντισυνταγματική, αλλά δεν έχουμε δικαιοδοσία να πούμε κάτι τέτοιο". Το ΙΚΥ και το Υπουργείο Παιδείας δεν απάντησαν ποτέ. Σημειώνω πως ο σχετικός νόμος έχει την υπογραφή του κ. Ευθυμίου του ΠΑΣΟΚ, από το 2004.

Έκανα επίσης αίτηση για να διδάξω ως ωρομίσθιος σε στρατιωτικές σχολές. Με πήρανε την πρώτη χρονιά για μάθημα άσχετο με την ειδικότητά μου, αλλά πήγα. Πληρώνουνε αρκετά καλά, αλλά διαπίστωσα πως το επίπεδο των μαθητών τους, που έχουνε περάσει με πανελλήνιες εξετάσεις, είναι επίπεδο 2ας Γυμνασίου, και δυστυχώς δεν υπερβάλλω. Φέτος (δεύτερη χρονιά), δε με πήρανε στη σχολή που ήμουνα πέρυσι. Το "αστείο" είναι πως δεν σε ειδοποιούν πως δε σε παίρνουνε, και αυτό στην Ελλάδα θεωρείται φυσιολογικό. Σε άλλη σχολή που έκανα αίτηση, αναμένω ακόμα την απόφαση, που καθυστερεί λόγω αλλαγής της κυβέρνησης, καθώς πρέπει να υπογραφεί από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας!
Χελλόου!! Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας υπογράφει ΚΑΘΕ χρόνο ένα χαρτί που λέει ποιος θα διδάξει στους πρωτοετείς υπαξιωματικούς μαθηματικά, φυσική, αγγλικά, γυμναστική και ιστιοπλοΐα!!! Σόρρυ, αλλά δυσκολεύομαι να το κατανοήσω.

Παράλληλα, μέσα στην προηγούμενη χρονιά, άνοιξε θέση, σε βαθμό λέκτορα, ακριβώς στο αντικείμενό μου, σε στρατιωτική σχολή και πάλι. Η ιδέα της μόνιμης θέσης σε στρατιωτική σχολή δε με ενθουσίαζε, αλλά αποφάσισα να κάνω αίτηση. Για 3 θέσεις ήμασταν 5 υποψήφιοι. Κατά διαβολική σύμπτωση, οι 2 που προερχόμασταν από το εξωτερικό ήμασταν άτυχοι. Από την Ελλάδα δεν υπήρχαν άλλοι υποψήφιοι εκτός των 3 που πήραν τις θέσεις. Οι συνεντεύξεις είχαν διάρκεια 7-8 λεπτών (με το ρολόι), παρουσιάσεις δεν έγιναν, και συστατικές επιστολές δε ζητήθηκαν. Σε σχετικό υπόμνημά μου μάλιστα, έλαβα την απάντηση πως "δεν είναι δουλειά της εισηγητικής επιτροπής να αναζητήσει συστατικές επιστολές"!!! Σωστά, είναι δουλειά της γιαγιάς μου, αλλά ξέχασε να το κάνει.

Κάτι άλλο που με εντυπωσίασε είναι το γεγονός πως εδώ και 3 χρόνια τουλάχιστον, δεν είχε προκηρυχθεί ούτε ένα εθνικό ερευνητικό πρόγραμμα! Εδώ κάνω παρένθεση, και λέω πως είμαστε με διαφορά τελευταίοι στη χρηματοδότηση της έρευνας στην ΕΕ-27 με 0.5% του ΑΕΠ, ενώ ο μέσος όρος της ΕΕ έχει περίπου 1.5%, οι ΗΠΑ περίπου 3%, και χώρες όπως η Σουηδία και η Γερμανία κοντά στο 4%. Η πολυαναμενόμενη προκήρυξη έγινε φέτος, μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ 2007-2013. Τη στιγμή που έγινε η προκήρυξη, στη Γερμανία ετοίμαζαν τα Midterm reports για τα προγράμματα που είχαν ξεκινήσει το 2007... Η προκήρυξη έγινε αρχές Αυγούστου, με ημερομηνία υποβολής των προτάσεων 16 Οκτωβρίου. Είναι υποχρεωτική μάλιστα η συμμετοχή επιχειρήσεων σε όλες τις προτάσεις. Με άλλα λόγια υπήρχε χρόνος 1.5 μόνο μήνα για να στηθεί μία πρόταση. Όποιος έχει στοιχειώδη εμπειρία από αυτά τα θέματα, γνωρίζει πως ο χρόνος αυτός είναι πολύ λίγος. Τελικά δόθηκε παράταση, 3 μόλις μέρες πριν την λήξη της προθεσμίας. Πολλοί είχαν υποχρεωθεί να εγκαταλείψουν τις προτάσεις τους λόγω έλλειψης χρόους, ενώ άλλοι ήταν έτοιμοι να υποβάλουν προχειρογραμμένες προτάσεις.
Στα γραφειοκρατικά του θέματος: για την υποβολή κάθε πρότασης απαιτούνται 2 αντίτυπα σε χαρτί και ένα CD! Επίσης, για πανεπιστήμια, υπογραφές του πρύτανη που βεβαιώνουν ότι έχει λάβει γνώση της πρότασης και την εγκρίνει, καθώς και υπογραφές πολλών άλλων υπεύθυνων δηλώσεων. Μόνο και μόνο η συλλογή αυτών των υπογραφών μπορούσε να πάρει μία εβδομάδα. Αντίθετα, σε ευρωπαϊκές προτάσεις απαιτείται μόνο η online υποβολή της πρότασης, χωρίς καμία υπογραφή.

Σχετικά πρόσφατα, προκηρύχθηκε και άλλη μία κατηγορία προγραμμάτων. Για αυτά ακούγεται από διάφορους πως ήδη έχει αποφασιστεί ποιοι θα πάρουν τη χρηματοδότηση. Ασχετα με το αν αυτό ισχύει ή όχι, μόνο και μόνο το γεγονός ότι κυκλοφορεί η φήμη σημαίνει πως κάποιοι την έχουν πατήσει στο παρελθόν.

Μετά από όλα αυτά, η μόνη μου ελπίδα εξακολουθούν να είναι τα ευρωπαϊκά προγράμματα και κάποιες λίγες πηγές του ιδιωτικού τομέα στην Ελλάδα. Με ρωτάνε φίλοι αν θα ξαναφύγω, και τους λέω πως ελπίζω να μη χρειαστεί. Αν χρειαστεί, αμφιβάλλω αν θα ξαναέρθω ακόμα και για διακοπές...

Δεν τα γράφω όλα αυτά για να γκρινιάξω. Αισθάνομαι τυχερός που έχω δουλειά εδώ, πάνω στο αντικείμενό μου. Ξέρω κόσμο που ήρθε, είδε και... δυστυχώς ξαναέφυγε. Ελπίζω η νέα κυβέρνηση να κάνει πράξη τα όσα λέει περί μείωσης γραφειοκρατίας (έχω υπολογίσει πως χάνω τουλάχιστον μία εργάσιμη βδομάδα το χρόνο λόγω γραφειοκρατίας!), και περί αξιοκρατίας. Σε προεκλογικές δηλώσεις είχε ακουστεί μάλιστα και μεγάλη αύξηση της χρηματοδότησης για έρευνα. Σε εποχές όμως που το έλλειμα του προϋπολογισμού είναι 12%, αυτό είναι μάλλον δευτερεύον...

9 Comments:

Blogger Meropi said...

Αχ βρε Οδυσσέα μου,
έχω λάβει γνώση τόσων ιστοριών που αφορούν νέους επιστήμονες που γυρνούν στην πατρίδα, για να προσφέρουν και αντιμετωπίζονται με δυσπιστία και αρνητισμό, που τίποτε πια δεν μου κάνει εντύπωση. Ένας φίλος μας γιατρός που στο εξωτερικό (Καναδά) είχε φτάσει να γίνει αναπληρωτής Καθηγητής και εργαζόταν σε μεγάλο Νοσοκομείο 1000 κλινών, γύρισε και έκανε αίτηση για θέση στο Ε.Σ.Υ. Οι κριτές τον κατέταξαν πολύ κάτω στη σειρά, με την αιτιολογία ότι δεν έχει νοσοκομειακή πείρα σε μεγάλο νοσοκομείο, γιατί τάχα στον Καναδά εργαζόταν σε Κέντρο Υγείας!! Και γιατί αυτό? Επειδή το μεγάλο Νοσοκομείο, στο οποίο εργαζόταν είχε τον τίτλο "Health Center"!!! Οι διαμαρτυρίες και η ένσταση του και τα έγγραφα που τους προσκόμισε ότι επρόκειτο για μεγάλο νοσοκομείο 1000 κλινών, δεν απέδωσαν τίποτε. Πήρε των ομματιών του και έφυγε πάλι.
Λες να υπάρχει τώρα μια ελπίδα στον ορίζοντα? Ίδωμεν.

October 18, 2009 10:21 AM  
Blogger Odysseas said...

Ε μα τώρα! Ήρθε κι αυτός από το επαρχιακό κέντρο υγείας του Καναδά? Εδώ έχουμε τους καλύτερους γιατρούς, που δουλεύουνε σκληρά κάθε μέρα (8-2).

Σοβαρά τώρα, νομίζω πως ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα είναι η "παραγωγή" πολύ περισσότερων πτυχιούχων απ'όσους χρειαζόμαστε, οι οποίοι φυσικά θέλουν κάπου να απορροφηθούν. Για τους μηχανικούς που γνωρίζω καλά, έχουμε 3 φορές περισσότερους μηχανικούς ως ποσοστό του συνολικού πληθυσμού από τη... Γερμανία! (και από τις περισσότερες χώρες της ΕΕ)

Άρα το πρόβλημα ξεκινάει από εκεί...

October 18, 2009 9:25 PM  
Blogger Γιάννης Καραμήτρος said...

Τα έχουμε πει πολλές φορές:
Είναι γνωστό πως η χώρα μας έχει το απίστευτο ταλέντο, αν μπορείς να το χαρακτηρίσεις έτσι, να διώχνει τους άξιους.
Τον κύριο Ευθυμίου να μην τον σχολιάσω μιας και είχε πει στην τηλεόραση και φυσικά σε prime time: Μονάχα εμείς οι Έλληνες άλλος κανείς μπορεί να οργανώσει τους Ολυμπιακούς του μέτρου και της αρμονίας.

Περίμενες πράγματι ότι οι στρατιωτικές σχολές θα ήταν οργανωμένες;

Έχω μία τεράστια αντίρρηση στο σημείο που λες πόσα χρήματα προορίζονται για την έρευνα. Όλοι γνωρίζουμε ότι δεν έχει σημασία η ποσότητα αλλά η ποιότητα. Αν μου δώσουν 25 δις ευρώ για να κάνω έρευνα στην Πυρηνική Φυσική (ένα απλό παράδειγμα) θα είναι πεταμένα λεφτά μιας και είμαι άσχετος με το θέμα. Προφανώς δεν αναφέρω ότι τα περισσότερα δημόσια συμβόλαια στην Ελλάδα έχουν ήδη δωθεί πριν την προκύρηξη του διαγωνισμού μιας και είναι κοινό μυστικό.

Όσον αφορά τη γραφειοκρατεία, πέρυσι θέλησα να γίνω δημότης στον Δήμο που μένω, με έβαλαν και συμπλήρωσα σε χαρτί 5 φορές τα ίδια στοιχεία. Φαίνεται πως ζούμε στο 1909 και ακόμα δεν υπάρχουν τα εξωτικά πράγματα που ονομάζονται υπολογιστές.

Είμαι αισιόδοξος για τον ΓΑΠ, το σίγουρο είναι πως είναι πάρα πολύ δύσκολο να είναι χειρότερος από τον Κωστάκη...

@meropi
Δεν θέλω να δικαιολογήσω το Δημόσιο αλλά δυστυχώς πρέπει να δουλεύει με τυπικότητες μιας και έτσι μειώνεται η διαφθορά.

@Odysseas
Όσον αφορά την παραγωγή Μηχανικών στην Ελλάδα συγκριτικά με τη Γερμανία: Σε παρακαλώ, τι θα μας που οι Γερμανοί; Όλοι γνωρίζουμε ότι τα σχέδια της VAG, της BMW, της Mercedes και τόσων άλλων τα έχουν κλέψει από τις Ελληνικές βιομηχανίες :P

October 19, 2009 11:42 AM  
Blogger Crazy Tourists said...

Περιγράφεις τι μας περιμένει! Και τώρα μια χαρά τη βολεύουμε! Μετά το διδακτορικό τι; Έχω αρχίσω να ψήνομαι και να ψήνω τον τρελοτουρίστα να φύγουμε...Ίδωμεν! Καλό κουράγιο!

Τρελοτουρίστρια

October 27, 2009 10:43 AM  
Blogger Odysseas said...

Τρελοτουρίστρια,
καλώς ήρθες στο φτωχικό μου!
Σας συμβουλεύω κι εγώ να φύγετε! Δε θέλω να σας διώξω, αλλά αξίζει να πάει κανείς να δει τι κάνουν οι κουτόφραγκοι ή τα χαζοαμερικανάκια. Κι αν είστε και τρελλοτουρίστες θα περάσετε και καλά, το εγγυώμαι! :-)

October 27, 2009 9:16 PM  
Blogger Natassa said...

Οδυσσέα, σε ένα κράτος , σε μια κοινωνία που αρέσκεται στα "κάτω του μετρίου", θέση δεν έχουν αυτοί που προσπαθουν να αποδείξουν ότι εκτός από την γνωση έχουν και όρεξη να αλλάξουν την κατάσταση. Δεν τους κάνεις, τους ξεβολέυεις, αν εσύ δουλεύεις θα πρέπει και αυτοί να δουλεύουν ...πως να στο πω...τους χαλάς την πιάτσα.

Πριν αποφασίσω να αφήσω μύνημα διάβασα και όλα τα παραπάνω σχόλια, και σκεφτόμουν διάφορα...πχ για αυτλα που έγραψε η Μερόπη, τι να τον κάνουν τον γιατρο από τον Καναδα από το νοσοκομείο με τις 1000 κλινες που γ@μ.... στην δουλειά όλη την μέρα, σε μια χώρα όπου κάθε 1-2 χρόνια πηγαινοέρχεται στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης για την παροχή υγείας αλλά και για το κοξνωνικό προφίλ της χώρας, αυτός δούλευε δεν έπαιζε, δεν έκανε λευκές απεργίες ....

όσο για τον ΙωάννηΚ ...μην ελπίζεις και τόσο για τον ΓΑΠ, ζω σε μια μικρή πόλη απο αυτές που αποκαλούνται τα προπυργια του ΠΑΣΟΚ και ήδη άρχισαν τα ξεσαλώματα... ο ΓΑΠ και ο κάθε ΓΑΠ όταν ονειρεύονται την εξουσία πιστευω, προσωπικά, ότι αυτό πουπραγματικά τους ενδιαφέρει είναι να κάνουν καλό στην χώρα, να αφήσουν το όνομα τους στην ιστορία ως οι άνθρωποι που έβγαλαν την χώρα απο τα δύσκολα κλπ, ή μήπως βρε Ιωαννη μου πιστεύεις ότι ο Κ. Καραμανλής είχε κακές διαθέσεις? όλοι θέλουν το καλό ...το θέμα όμως δεν είναι τι θέλουν αυτοί, το θεμα είναι το θέλουν οι γύρω τους...

Οδυσσέα, αναρωτιέμαι για το εξής, είσαι μηχανικός νεσπα? γιατί δεν κάνεις μια δουλειά μόνος? γιατί πρέπει να περιμένεις να σε πάρουν στην στρατ. σχολή ή να κανεις ερευνα? αν επιτρέπετε ...τι μηχανικός είσαι?

October 28, 2009 8:11 AM  
Blogger Γιάννης Καραμήτρος said...

@Natassa
Δεν ψηφίζω ΠΑΣΟΚ μιας και είμαι μέλος των Οικολόγων αλλά υπάρχει μία τεράστια διαφορά ανάμεσα στον ΓΑΠ και στον Κωστάκη μιας και το μόνο προσόν του δεύτερου ήταν το επίθετο του. Ο ΓΑΠ σαν δελφίνος είχε δείξει πολύ καλά σημάδια. Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι θα είναι και καλός Πρωθυπουργός πόσο μάλλον που στην προεκλογική καμπάνια αντέγραφε τον πατέρα του...

October 29, 2009 4:44 PM  
Blogger Odysseas said...

Νατάσσα,
το θέμα είναι πως μου αρέσει να κάνω έρευνα! Και η στρατιωτική σχολή θα ήταν ένας τρόπος (όχι ο καλύτερος) να συνεχίσω.

Δουλειά θα μπορούσα να βρω αρκετά εύκολα νομίζω, αν κρίνω από συναδέλφους με ιστορία παρόμοια με τη δικιά μου, που όμως αποφάσισαν να παρατήσουν την έρευνα και να βρουν ένα... real job! :-)

Ουσιαστικά τώρα χρηματοδοτείται η δουλειά μου από ευρωπαϊκά (πολύ ανταγωνιστικά προγράμματα). Αυτό που με στεναχωρεί περισσότερο είναι πως δεν έχω καμία υποστήριξη από την Ελλάδα. Αν δεν είχε βρεθεί αυτή η χρηματοδότηση αυτή τη στιγμή θα ήμουνα στην Αγγλία και θα έβγαζα τα τριπλάσια, για να κάνω περίπου την ίδια δουλειά που κάνω τώρα...

Γιάννη,
τον ΓΑΠ κι εγώ Γιωργάκη τον έλεγα πριν τις εκλογές, αλλά πλέον έχω μία πολύ μικρή ελπίδα πως ίσως κάτι μπορέσει να κάνει. Είμαι όμως πολύ επιφυλακτικός μέχρι να δω αποτελέσματα.

October 29, 2009 6:45 PM  
Blogger Γιάννης Καραμήτρος said...

Δεν ξέρω πότε άρχισα να λέω τον ΓΑΠ Γιωργάκη αλλά πλέον έχω σταματήσει.

October 30, 2009 10:27 AM  

Post a Comment

<< Home