Thursday, October 22, 2009

Ναυτικός λαός

Αυτές τις μέρες γίνεται σε εκθεσιακό χώρο του αεροδρομίου της Αθήνας η ετήσια έκθεση Ναυτικό Σαλόνι 2009. Σαν Οδυσσέας που σέβεται τον εαυτό του έχω μια ιδιαίτερη σχέση με τη θάλασσα και είπα να πάω μια βόλτα, αν και από το περσινό έμεινα απόλυτα απογοητευμένος. Εδώ να σημειώσω πως είχα την τύχη να πάω 2 φορές στο Ναυτικό Σαλόνι του Παρισίου πριν λίγα χρόνια, οπότε η σύγκριση είναι αναπόφευκτη.

Στο Παρίσι (και σε όλα τα μεγάλα Ναυτικά Σαλόνια της Ευρώπης), αφιερώνεται ένα μεγάλο, το μεγαλύτερο ίσως, τμήμα της έκθεσης, σε ιστιοπλοϊκά σκάφη. Υπάρχουνε σκάφη για όλα τα γούστα και όλα τα πορτοφόλια. Από βαρκάκια των 2.000 ευρώ και μικρά ιστιοπλοϊκά των 20.000 ευρώ έως πανάκριβα σκάφη των 400.000 ευρώ, και κάποια καταμαράν που ξεκινάνε από 1.000.000 ευρώ και μπορείς να τα επισκεφθείς μόνο με ραντεβού ή πρόσκληση. Και φυσικά υπάρχει κάποιο τμήμα της έκθεσης με μηχανοκίνητα, ταχύπλοα, κλπ.

Αντίθετα, στην Αθήνα, το 75% τουλάχιστον της έκθεσης (που είναι πολύ μικρότερη), είναι αφιερωμένο σε μηχανοκίνητα σκάφη. Από αρκετά φτηνά έως αρκετά ακριβά. Στη φετινή έκθεση υπήρχανε τρία (3!) μόνο ιστιοπλοϊκά σκάφη! Το μικρότερο, το Hanse 350, κοστίζει αρκετά πάνω από 100.000 ευρώ, ενώ τα μεγαλύτερα είχανε τιμή χωρίς ΦΠΑ 350.000 ευρώ!

Αναρωτιέμαι, σε ποιον απευθύνεται αυτή η έκθεση? Πόσοι άνθρωποι μπορούν να διαθέσουν τόσα χρήματα για ένα χόμπυ στην Ελλάδα? Και αυτό, τη στιγμή που υπάρχουν πολύ όμορφα μικρά σκάφη με πολύ χαμηλότερες τιμές. Ένας φίλος μού εξήγησε πως στην Ελλάδα η ιστιοπλοΐα δεν είναι άθλημα ή χόμπυ, αλλά lifestyle. Μάλλον έτσι εξηγείται. Γι'αυτό και τα περιοδικά του χώρου είναι περιοδικά lifestyle.

Πριν 2-3 εβδομάδες βρέθηκα στη Λωζάννη της Ελβετίας. Η πόλη είναι πάνω στη λίμνη Leman και την Κυριακή το μεσημέρι-απόγευμα ήταν γεμάτη ιστιοπλοϊκά. Πολύ μικρότερα από αυτά που κυκλοφορούν εδώ, αλλά οι άνθρωποι τα χαιρόντουσαν. Ενώ εδώ μπορεί να νοικιάσουμε ένα σκάφος το καλοκαίρι για μια βδομάδα, για να είμαστε in... Ναυτικός λαός!

6 Comments:

Blogger athinovio said...

Καλημέρα Οδυσσεύ!
Ο άντρας μου επίσης βρέθηκε εκεί εχτές και μου παραπονέθηκε για το ίδιο θέμα: μηχανοκίνητα βέρσους ιστιοφόρα, όπως κάθε χρόνο.

Όντως είναι lifestyle, αλλά αυτό αλλάζει σιγά-σιγά. Να φανταστείς ότι ακόμα και στην Πρέβεζα έχει γεμίσει ο τόπος επίδοξους ιστιοπλόους, αν και μερικοί από αυτούς δεν έχουν ξεπεράσει το φόβο του "Κι άμα τύχει κάτι?" Και μετά πάνε και στουκάρουν με τα αυτοκίνητα.

Όσο για την αγορά, οι περισσότεροι από τους ιδιοκτήτες σκαφών τα εκμεταλλεύονται δλδ τα ενοικιάζουν, και τα κρατάνε για προσωπική χρήση δυο-τρεις βδομάδες το χρόνο, έτσι ώστε και να βγάζουν τα έξοδα που έχει η συντήρησή του αλλά και κάποιο κέρδος επιπλέον. Οι τιμές είναι ψηλές φυσικά, υπάρχουν όμως πολύ συμφέρουσες χρηματοδοτήσεις που καλύπτουν μέχρι και το 60% της τιμής ενός σκάφους.

October 23, 2009 7:41 AM  
Blogger Γιάννης Καραμήτρος said...

Σήμερα το πρωί έκανα αίτηση για να αρχίσω μαθήματα ιστιοπλοοίας :)

Οι Έλληνες είμαστε ναυτικός λαός αλλά η οικογένεια μου είναι εξαίρεση.

Που βρίσκεις παράξενο ότι και η ιστιοπλοοία είναι lifestyle; Δεν έχεις ακούσει την έκφραση: "Μωράκι, έχω σκάφος πάμε βόλτα;"

Η μόνη αντίστοιχη εμπειρία που έχω από εκθέσεις είναι αυτή των αυτοκινήτων και το Σαλόνι του Παρισιού είναι κλάσεις ανώτερο από ότι υπάρχει στην Ελλάδα. Φυσικά στην Ελλάδα δεν έχουμε αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά πάρα πολλή θάλασσα.

October 23, 2009 11:58 AM  
Blogger Odysseas said...

athinovio,
το ξέρω για τις χρηματοδοτήσεις που λες, αλλά αυτό σημαίνει πως ο κόσμος δε βλέπει την ιστιοπλοΐα ως χόμπυ, αλλά ως επένδυση και τρόπο διακοπών το καλοκαίρι. Δεν είναι κακό αυτό, αλλά είναι κρίμα σε μία χώρα σαν τη δική μας να μην είμαστε πιο κοντά στη θάλασσα.

ioannisk,
στην Ελλάδα έχουμε ορισμένα ναυπηγεία μικρών σκαφών, αλλά κατά κύριο λόγο ασχολούνται με μηχανοκίνητα σκάφη. Μόνο 1-2 ασχολούνται με ιστιοπλοϊκά και μάλιστα με εξαιρετικά μικρή παραγωγή, σε σχέση με τους γνωστούς κατασκευαστές του εξωτερικού. Πραγματικά αναρωτιέμαι τι φταίει και δε μπορούμε ούτε σε αυτόν τον τομέα να είμαστε στις πρώτες θέσεις.

October 23, 2009 8:33 PM  
Blogger Natassa said...

έλα βρε Οδυσσέα ..τι σχέση έχει η Ελλάδα με την θάλασσα, λες και έχει νησάκια σε κοντινές αποστάσεις και μπορείς να πάρεις το ιστιοφόρο και να πας απο την Καρπάθο στην Κάσο ή από την Μύκονο στην Τήνο ....για τετοιες αποστασεις αλλά και για χόμπυ στην Ελλάδα θα πρέπει να μιλάμε για σκάφη που πρωτίστως βγάζουν μάτι και μετά θα πρέπει να κοστίζουν ενα πεντακοσάρικο και βάλε .... αχ ...

October 26, 2009 4:48 PM  
Blogger gerasimos said...

'είναι κρίμα σε μία χώρα σαν τη δική μας να μην είμαστε πιο κοντά στη θάλασσα': εδώ τόσες χιλιάδες Έλληνες δεν ξέρουν να κολυμπάνε και σκυλοπνίγονται τα καλοκαίρια ακόμη και στα ρηχά, η ιστιοπλοΐα τους (μας) έλειπε...

October 26, 2009 10:16 PM  
Blogger Odysseas said...

Γεράσιμε,
άλλο τραγικό οι πνιγμοί. Έχουμε μία απίστευτη δυσκολία να τηρήσουμε βασικούς κανόνες ασφαλείας. Έχω δει και εκπαιδευτές ιστιοπλοΐας και γιατρούς να "τσιμπάνε κάτι ελαφρύ" και μετά να βουτάνε να δροσιστούνε. Εκτός του ότι κινδυνεύουν οι ίδιοι, δίνουν το χειρότερο παράδειγμα σε όσους τους βλέπουν.

Αυτό που θέλω να πω, και το λέει και η Νατάσα, είναι πως θα μπορούσαμε να δούμε την ιστιοπλοΐα σα χόμπυ, που δεν είναι ανάγκη να είναι ακριβό. Όταν ήμουνα στην Αμερική πλήρωνα $120 το χρόνο και είχα πρόσβαση σε μικρά σκαφάκια από το Μάιο μέχρι τον Οκτώβριο κάθε Σαββατοκύριακο!

October 27, 2009 9:22 PM  

Post a Comment

<< Home