Monday, November 23, 2009

Ένας χρόνος με τις αστικές συγκοινωνίες


Πέρυσι τα Χριστούγεννα αποφάσισα να βγάλω ετήσια κάρτα απεριορίστων διαδρομών για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Για όσους δε γνωρίζουν, την κάρτα αυτή μπορεί να τη βγάλει κανείς μόνο στην αρχή της χρονιάς (και όχι π.χ. από 1 Σεπτεμβρίου), και κοστίζει περίπου όσο 10 μηνιαίες κάρτες. Η τιμή της πέρυσι ήτανε 350 ευρώ και περιλαμβάνει απεριόριστες μετακινήσεις με όλα τα μέσα εκτός της γραμμής μετρό που πηγαίνει στο αεροδρόμιο (νομίζω μπορεί κανείς να πάει μέχρι Παλλήνη). Κοστίζει δηλαδή περίπου 1 ευρώ τη μέρα. Κάτι που μου έκανε καλή εντύπωση από την αρχή είναι πως όταν αγοράζεις την κάρτα κρατάνε τα στοιχεία σου, οπότε σε περίπτωση απώλειας μπορεί να ξαναβγεί χωρίς κόστος.

Οι λόγοι που έβγαλα την κάρτα πολλοί: πηγαίνω συχνά στο κέντρο της Αθήνας, βρίσκω την οδήγηση στην Αθήνα από κουραστική έως επικίνδυνη για το νευρικό μου σύστημα, είμαι υπέρ της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) για μείωση της ρύπανσης, και τέλος, είναι πολύ πιο οικονομικό να χρησιμοποιεί κανείς ΜΜΜ παρά ΙΧ αυτοκίνητο.

Ας αρχίσουμε λοιπόν από τα καλά της κάρτας:
- μπαινοβγαίνεις σε μετρό, λεωφορεία, τρόλλεϋ, τραμ, χωρίς να σκέφτεσαι ούτε το 1 Ευρώ του εισιτηρίου ούτε αν έχεις εισιτήριο μαζί σου.
-γλιτώνεις το μπελά του παρκαρίσματος, ειδικά στο κέντρο της Αθήνας.
-αν βολεύει το βραδυνό μετρό ή το τραμ, μπορείς να βγεις έξω χωρίς να ανησυχείς αν θα πιείς ένα ποτηράκι παραπάνω.
-έχεις μία αίσθηση ικανοποίησης, πως συμβάλλεις λίγο στην αποσυμφόρηση των δρόμων της πόλης σου και στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Και τώρα τα στραβά:
-για να μπαινοβγαίνεις στα λεωφορεία και τα τρόλλεϋ, πρέπει αυτά να έρχονται κιόλας. Κατά προτίμηση χωρίς να χρειάζεται να περιμένεις 20 λεπτά, όταν τα προγραμματισμένα δρομολόγια είναι ανά 10 λεπτά.
-με εξαίρεση το μετρό, όλα τα υπόλοιπα μέσα είναι πολύ πιο αργά από ΙΧ αυτοκίνητο.
-δεν καλύπτονται όλες οι περιοχές από συγκοινωνία (π.χ. την άνοιξη πήγαινα στον Σκαραμαγκά μια φορά την εβδομάδα -αναγκαστικά με αυτοκίνητο).
-η συχνότητα των δρομολογίων σε όλα τα μέσα (και στο μετρό!) τις ώρες αιχμής δεν είναι επαρκής, με αποτέλεσμα τη δημιουργία συνθηκών σαρδελοκονσέρβας σε καθημερινή βάση.
-μπορεί να είμαι εγώ περίεργος, αλλά όταν υπάρχει πρόγραμμα δρομολογίων, θέλω να τηρείται...
-μπορεί να είμαι πολύ περίεργος, αλλά θεωρώ τριτοκοσμικό να καπνίζει οδηγός κατά τη διάρκεια δρομολογίου...

Επειδή λοιπόν είμαι περίεργος και όταν πληρώνω για κάτι θέλω οι υπηρεσίες που μου προσφέρονται να είναι στοιχειωδώς ποιοτικές, έχω στείλει αρκετές καταγγελίες στον ΟΑΣΑ τους τελευταίους μήνες. Η ευχάριστη έκπληξη ήταν πως ορισμένες έπιασαν τόπο!
-τα ρολόγια στις στάσεις των τραμ που έδειχνε το καθένα δική του ώρα, συγχρονίστηκαν.
-στην αφετηρία της Άνω Κυψέλης τοποθετήθηκε πρόγραμμα δρομολογίων για τα τρόλλεϋ και καθαρίστηκε το πρόγραμμα που υπήρχε για τα λεωφορεία. Δυστυχώς δεν έμαθα ποτέ αν ήταν υπεύθυνος ο σταθμάρχης που για μήνες δεν υπήρχε πίνακας δρομολογίων εκεί. Επίσης το ότι υπάρχει πίνακας δε σημαίνει και ότι τα δρομολόγια τηρούνται.
-στη γραμμή 242, μεταξύ του σταθμού μετρό Κατεχάκη και της Πολυτεχνειούπολης Ζωγράφου, μπήκανε διπλά λεωφορεία το πρωί. Το γιατί έπρεπε να περάσει ένας μήνας, 3 τηλεφωνικές και 1 γραπτή καταγγελία από εμένα, δεν το έμαθα ποτέ.
-ένας οδηγός της γραμμής 140 θα περάσει από πειθαρχικό έλεγχο διότι κάπνιζε κατά τη διάρκεια του δρομολογίου. Ελπίζω να περάσει σύντομα (έχει περάσει ήδη 1.5 μήνας από το συμβάν) και να τιμωρηθεί...

Δυστυχώς, δεν έμαθα ποτέ ποιος φταίει όταν ακυρώνονται προγραμματισμένα δρομολόγια λόγω μη εμφάνισης οδηγών. Η στερεότυπη απάντηση του ΟΑΣΑ, σε συγκεκριμένες καταγγελίες (με ώρα, αριθμό γραμμής, κλπ) είναι πως τυχαίνει να μην εμφανιστούν οδηγοί για δρομολόγια. Γιατί δεν τιμωρούνται οι οδηγοί δεν έμαθα ποτέ. Η άποψη οδηγών που έχω ρωτήσει είναι πως δεν υπάρχουνε αρκετοί για όλα τα δρομολόγια. Άκρη δεν έχω βγάλει.

Το αν θα πάρω κάρτα και για του χρόνου δεν το έχω αποφασίσει ακόμα. Πολύ συχνά βολεύει, αλλά τουλάχιστον 1 φορά κάθε 10 μέρες μετανιώνω που χρησιμοποιώ ΜΜΜ. Το μόνο ευχάριστο είναι πως νιώθω πως κατάφερα, έστω και λίγο, να βελτιώσω τις (κακές) αστικές μας συγκοινωνίες.

11 Comments:

Anonymous Manolis Platakis said...

Απόρροια του ότι βγαίνουν μόνο Γενάρη ετήσιες κάρτες είναι ότι δεν υπάρχουν φοιτητικές (γιατί το πάσο λήγει τέλη Σεπτέμβρη..). Τραγικό.

Προσωπικά βγάζω κάθε μήνα φοιτητική μόνο για λεωφορεία/τρόλλεϋ/τραμ και κοστίζει 8 ευρώ. Πέρα από τις ώρες αιχμής είμαι σχετικά ευχαριστημένος. Στις ώρες αιχμής θα έπρεπε να είναι πολύ πιο συχνά τα δρομολόγια και να παταχθεί το φαινόμενο των skipped δρομολογίων. Επιπλέον, οι λεωφορειολωρίδες να επεκταθούν και να πεταχτούν τα ταξί εκ νέου από αυτές. Τέλος, τα νυχτερινά δρομολόγια λεωφορείων θα έπρεπε να καλύπτουν περισσότερες περιοχές - είμαι ευγνώμων βέβαια γι' αυτά που ήδη υπάρχουν.

Υ.Γ. Είμαι κάτοικος Κυψέλης...

November 23, 2009 7:17 PM  
Blogger Odysseas said...

Μανώλη καλώς ήρθες,
κι εγώ δεν καταλαβαίνω γιατί να μη δίνονται ετήσιες κάρτες από το Σεπτέμβριο. Η τιμή όλων των καρτών είναι χαμηλή (σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες), αλλά και η ποιότητα των υπηρεσιών είναι πολύ χαμηλή.

Όσο για τις λεωφορειολωρίδες, το μέτρο για τα ταξί ήταν επίσης προσωρινό και πλέον δεν επιτρέπεται να κινούνται εκεί. Φυσικά δεν το εφαρμόζει κανείς. Όπως και η λεωφορειολωρίδα της οδού Ιπποκράτους είναι κάθε μέρα μετά τις 8.30 το βράδυ γεμάτη παρκαρισμένα αυτοκίνητα, δυσκολεύοντας την κυκλοφορία λεωφορείων και ΙΧ. Κάθε φορά που περνάω τηλεφωνό στο 100, αλλά μάλλον χωρίς αποτέλεσμα. Και να σκεφτείς ότι η περιοχή είναι γεμάτη αστυνομία.

Όσο για τα νυχτερινά δρομολόγια, δεν καταλαβαίνω κι εγώ γιατί δεν επεκτείνονται...

Σκέφτομαι να γράψω μια επιστολή με προτάσεις στον ΟΑΣΑ. Ίσως κάποιος φιλοτιμηθεί και αλλάξουν μερικά πράγματα ακόμη.

November 23, 2009 10:00 PM  
Blogger Meropi said...

Οδυσσέα μου,
την ομολογώ την αμαρτία μου. Χρησιμοποιώ κυρίως το Ι.Χ. αυτοκίνητο μου από τον καιρό (εδώ και 3 χρόνια) που μετακόμισα στην Αν. Αττική. Και τούτο γιατί για να πάω στη δουλειά μου πρέπει να χρησιμοποιώ 2 λεωφορεία που είναι πολύ πιο αργά από το Ι.Χ. Ελπίζω κάποτε να βελτιωθούν τόσο οι συγκοινωνίες, ώστε να αφήσω το Ι.Χ.

November 24, 2009 12:37 AM  
Anonymous Manolis Platakis said...

Α δεν το ήξερα ότι ήταν προσωρινό το μέτρο Στυλιανίδη. Πάλι καλά! Όσο για την αστυνομία, πολλές φορές οι κλούβες εμποδίζουν τη μετακίνηση στο κέντρο.

Κάποτε, στα προπτυχιακά χρόνια που είχα δραστηριοποίηση στο σύλλογο φοιτητών, είχα συναντηθεί με τον (τότε) διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΑ για μια σειρά από θέματα που αφορούσαν κυρίως την Πανεπιστημιούπολη. Στα πεταχτά τον είχα ρωτήσει και για τις νυχτερινές συγκοινωνίες (ήταν πριν αρχίσει το Παρασκευή - Σάββατο του Μετρό) και μου είχε πει ότι είναι μεγάλη πληγή διότι δεν χτυπά κανείς εισιτήριο σε αυτά και ότι μπαίνουν μέσα. Γενικότερα, ό,τι κι αν του έλεγα ήταν θετικός αλλά έκανε διαρκείς επισημάνσεις για ελλιπή κονδύλια κλπ.

Σε συζητήσεις με οδηγούς άλλοτε προέκυπτε ότι δε φτάνουν τα οχήματα άλλοτε ότι δε φτάνουν οι οδηγοί (είτε σε περιπτώσεις καθυστερήσεων, είτε γενικά). Μπέρδεμα.

@Meropi: Κι εγώ ονειρεύομαι αυτόν τον κόσμο αλλά για την ώρα ξεσκονίζω το ροζ χαρτάκι.

November 24, 2009 11:35 AM  
Blogger Odysseas said...

Μερόπη,
δυστυχώς οι αστικές μας συγκοινωνίες δεν καλύπτουν ακόμα ικανοποιητικά το λεκανοπέδιο. Για να μη μιλήσουμε για άλλες πόλεις, όπου είναι πρακτικά ανύπαρκτες.

Θα πάρει πολύ χρόνο μέχρι να φτάσει το μετρό παντού.

Μανώλη,
και οι ταξιτζήδες κάνουν ότι δεν ξέρουν πως το μέτρο ήταν προσωρινό. Για να μη σου πω ότι και οι ΙΧήδες κάνουν ό,τι θέλουν. Βρέθηκα πρόσφατα πρωί στη Β. Κωνσταντίνου και η λεωφορειολωρίδα ήταν γεμάτη ΙΧ...

November 24, 2009 9:34 PM  
Blogger Γιάννης Καραμήτρος said...

Πρώτα από όλα πολλά μπράβο που προσπαθείς να αλλάξεις τα στραβά της Ελλάδας. Ακόμα και να είχα την άδεια από τον γιατρό μου να οδηγάω δεν θα το έκανα ποτέ στην Αθήνα μέρα μιας και έχω περιβαλλοντικές ενοχές.

Το ωράριο, ή μάλλον η έλλειψη του, στα ΜΜΜ της Αθήνας ήταν ένα από τα πρώτα πολιτισμικά σοκ μου όταν ήρθα να ζήσω εδώ. Ακόμα θυμάμαι την απάντηση του Σταθμάρχη στην ερώτηση πότε θα φύγει το λεωφορίο; Θα φύγει... Ευχαριστώ και με υποχρέωσες θέλω να πιστεύω ότι αν μου ξανασυμβεί δεν θα διστάσω να τον καταγγείλω.

Έχω καιρό να δω οδηγό λεωφορίου να καπνίζει.

November 25, 2009 5:02 PM  
Blogger Natassa said...

Oδυσσέα,
εγώ δεν χρησιμοποιώ μμμ γιατί απλά εδώ δεν έχει
ΟΜΩΣ
κάνω ακριβώς το ίδιο πράγμα, διαμαρτύρομαι, κάνω παρατηρήσεις και πάντα εγγράφως με ονόμα μερα ώρα κλπ
και συνήθως βρίσκω το δίκιο μου ή τακτοποιούνται κάποια πράγματα.
Αν ζούσα πάντως στην Αθηνα δεν ξέρω τι θα έκανα, το θεμα πάρκινγκ φαίνεται τραγικό, αλλά και το λεωφορείο- τρόλλευ είναι εξίσου χάλια, ο ένας πάνω στο αλλο, μόνο το τραμ και το μετρο φαίνονται αξιοπρεπή ...

November 28, 2009 12:29 AM  
Blogger Odysseas said...

Γιάννη,
γενικά η συμπεριφορά των σταθμαρχών, οδηγών, κλπ είναι πολλές φορές απαράδεκτη. Οδηγούς δυστυχώς βλέπω ακόμα να καπνίζουν, όχι πολύ συχνά ευτυχώς.
Νομίζω αυτό που λείπει είναι εκπαίδευση των οδηγών και σε θέματα συμπεριφοράς και σε θέματα οδήγησης (π.χ. αν δούμε κόκκινο φανάρι επιβραδύνουμε ομαλά γιατί δεν κουβαλάμε πατάτες αλλά ανθρώπους που έχουν πληρώσει εισιτήριο).

Νατάσα,
το τραμ και το μετρό φαίνονται αξιοπρεπή αλλά λόγω έλλειψης οχημάτων η συχνότητα των δρομολογίων είναι ανεπαρκής. Όσο για το τραμ, έχει το επιπλέον πρόβλημα πως τα φανάρια δεν έχουν ρυθμιστεί κατάλληλα, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύς χρόνος. Έχω χρονομετρήσει πως σε διαδρομή 10 λεπτών κοντά στο σπίτι μου, τα 3 λεπτά είναι σταματημένο σε φανάρια!!!

November 29, 2009 9:49 PM  
Blogger Γιάννης Καραμήτρος said...

Χθες είχα άλλη μία εμπειρία από το "έξοχο" customer service των ΗΣΑΠ. Όπως ίσως γνωρίζεις τα ΣΚ εκτελούν έργα στον ηλεκτρικό και δύο κομμάτια της διαδρομής γίνονται με λεωφορία. Χθες έπρεπε να βρίσκομαι στο μικρολίμανο στις 10 το πρωί και δεν ήθελα να αργήσω οπότε πήγα στην στάση των ΗΣΑΠ στην Κηφισιά για να ρωτήσω τον σταθμάρχη. Εκείνος με γείωσε εντελώς και ένας αστυνόμος μου είπε να ρωτήσω στον Πλάτανο μιας και από εκεί φέυγουν τα λεωφορία που αντικαθιστούν το τρένο. Πήγα και ο τύπος ήταν ευγενικός και πρόθυμος αλλά δεν μπορούσε να μου απαντήσει πόση ώρα ακριβώς θα μου πάρει.

1 στους 2 κερδίζει :P

November 30, 2009 10:41 AM  
Blogger Icarus said...

Λεω κι εγω, πως και εδεησαν οι σταθμαρχες να βαλουν λεωφορεια "φυσαρμονικες" στο 242 τουλαχιστον τις πρωινες ωρες! Πραγματικα, αυτο το πραγμα δεν πηγαινε αλλο, και εξακολουθει δυστυχως... Η οδυσσεια του 242 σιγουρα θα μου μεινει αξεχαστη για πολλα χρονια, αφου αν μοιραζαν λεφτα λιγοτερο θα με εκαιγε, απ οτι τωρα που σκωτονομαστε για το ποιος θα πρωτομπει μεσα. Και πραγματικα, οταν πρωτοειδα το 242 να εχει γινει "διπλο", φανταστηκα οτι οι ιδιοι οι οδηγοι μας σκεφτηκαν εμας τους μαυρους τους φοιτητες και ζητησαν να μπουν τα μεγαλα λεωφορεια. Πραγματικα συγχαριτηρια για την επιμονη σου και τις προσπαθειες σου, που τελικα εδωσαν αποτελεσμα. Αυτα χρειαζονται ωστε σιγα σιγα να παιρνουμε ολοι θαρρος και να τελειωσει η ανοχη απεναντι στην ελληνικη γυφτια και ξεφτιλα που καθε μερα κανει κουμαντο. Και μιας και απ΄οτι φαινεται το εχεις ψαξει το θεμα με το 242, το αλλο προβλημα που υπαρχει ειναι ο τροχονομος που ειναι κατεχακη+μεσογειων και ρυθμιζει την κυκλοφορια. Ο τυπος ειναι καταστροφικος, αφηνει το ρευμα της κατεχακη ελευθερο μεχρι οι εξαγριωμενοι πεζοι να διακοψουν οι ιδιοι (!) την κυκλοφορια ρισκαροντας να χτυπηθουν απο τα διερχομενα οχηματα. Υπαρχει κατι που μπορει να γινει γι αυτο το θεμα;; Ουσιαστικα ετσι καθυστερει ολο το ρευμα των οχηματων που ερχονται απο τη μεσογειων, αφου περιμενουν πανω απο 10 λεπτα να τους δωσει σημα να περασουν. Και αρα το 242, περναει που περναει καθε 15 λεπτα, με αυτη την επιπλεον καθυστερηση που προκαλει ο τροχονομος, το πραγμα δεν παλευεται.

March 07, 2010 6:04 PM  
Blogger Γιάννης Καραμήτρος said...

Ιστορίες με τον ΟΑΣΑ...

Μία που πάει να γίνει κλασική: χθες ρώτησα τον οδηγό αν το λεωφορίο περνάει από ένα σημείο και μου είπε ναι.

Πράγματι πέρασε μόνο 2 χιλιόμετρα μακρυά από εκεί....

March 07, 2010 8:30 PM  

Post a Comment

<< Home